Spela på kasinon, både landbaserade och online, är en spännande upplevelse som kan ge kickar utöver det normala. Men hur håller man spelandet på en sund nivå och hur upptäcker man signaler på att man håller på att bli spelberoende? Och vad är egentligen ett beroende?

Spelberoende kallas i psykiatriska sammanhang för hasardspelssyndrom och innebär att den som är drabbad inte kan kontrollera sitt spelande. Hasardspelsyndrom liknar alkohol- och narkotikasyndrom vilket gör att det även påverkar arbete, ekonomi och relationer. Det finns både de som utvecklar spelberoendet fullt ut och de som ligger i riskzonen för att göra det. Ett av de första tecknen på hasardspelsyndrom är du spelar mer för att täcka skulder, något som snarare kommer ge dig ännu mer problem.

Testa dig själv

Du kan testa dig själv genom att svara ärligt på några frågor. Om du stämmer in på minst fyra av punkterna nedanför, kan du ha utvecklat, eller vara i riskzonen för att utveckla, ett spelberoende.

  • Dina tankar kretsar ständig kring tidigare spelupplevelser, ditt nästa spel eller hur du ska få fram pengar för att kunna spela mer
  • Du måste spela för större summor för att få samma kick
  • Du har försökt att minska på spelandet eller sluta helt utan att lyckas
  • När du försöker dra ner på ditt spelande eller sluta blir du irriterad och rastlös
  • När du spelar kan du stänga ute tankar på problem eller undvika ångest och nedstämdhet
  • Du bryr dig inte om att du förlorar pengar utan fortsätter att spela
  • Du vill spela mer för att täcka upp för dina förluster
  • Du svarar inte sanningsenligt när någon, oavsett vem, frågar hur mycket du spelar
  • Du begår eller har begått brott, t.ex. förfalskning, förskingring eller stöld, för att finansiera ditt spelande
  • Du har helt eller delvis gått miste om en personlig relation, ett arbete eller möjligheten att studera på grund av ditt spelande
  • Du litar helt och fullt på att andra kan få fram medel för att lösa den ekonomiska kris som du försatt dig i till följd av ditt spelande

Det finns några spel som lättare anses framkalla ett beroende, de spelen som går snabbt att spela och där tiden mellan insats och resultat är kort, eller den typen av spel där skicklighet kan påverka vinstchanserna.

Vad kan du själv göra?

Ett första steg till självhjälp är att du börjar föra speldagbok. Skriv upp vad som fick dig att börja spela, hur du mår när du spelar och hur länge du spelade. På så sätt får du en uppfattning om vad det är som triggar igång ditt spelande och hur du kan undvika att det händer. Därefter kan du sätta upp små mål, till exempel att du inte ska spela på en hel dag, och samtidigt tänker du också ut aktiviteter som kan hjälpa dig att sluta fokusera på att spela. Det svåraste och det viktigaste av allt är att stänga av allt internetspel på dator, mobil och surfplatta. Det finns också stödföreningar runt om i landet som kan hjälpa till med råd och stöttning.